10xOne - Üzleti, szakmai blog

Vállalatvezetés forradalmian jobban - ERP, CRM, munkafolyamat-kezelés, projektvezetés,
feladatkezelés, dokumentum kezelés és még több

12 tipp hogyan csinálj hatékony marketing eszközt a számládból

A számla egy alig használt marketing eszköz. A számlád nagyon költséghatékonyan tudja közvetíteni a marketing üzenetedet. Mellette a számla egy olyan dokumentum, amit sokan egyből kinyitnak, így az ügyfél elérése is nagyon magas.

12 tipp hogyan csinálj hatékony marketing eszközt a számládból

Egy nagyon ritkán használt marketing eszköz a számlád.
A számlád alapvető célja, hogy kifizessék a munkádat. De miért ne használnád fel marketing célokra is?
Wolf Gábor az alábbit írta a számla marketing célú használatáról a Piac és Profit oldalán megjelent cikkében:
„A számla egy üzleti együttműködés alapja, megnyitja az ajtót a további együttműködés előtt, és kiváló marketing lehetőség.”
Ezen felül a számviteli törvény is csak annyit ír elő, hogy szerepelnie kell a számlán a kötelező elemeknek. Mellette viszont lehetőséget biztosít egyéb, marketing típusú üzenetek elhelyezésére is a számlán.
A számla, mint marketing eszköz nagyon költség hatékony. A legtöbb esetben nem kerül plusz költségbe a marketing üzeneted eljuttatása és elhelyezése a számlán.
Ezen felül az „ügyfél elérése” is nagyon magas, mivel a számla egy olyan dokumentum, amit a legtöbb esetben azonnal kinyitnak és elolvasnak. Így azonnal elkapja a célközönséged figyelmét.

Amire érdemes figyelned

  • Ne legyen erőszakos az üzenet
  • A számla legyen szép megjelenésű, a marketing üzenettel együtt, és illeszkedjen a vállalat arculatához
  • Egy számlán csak egy marketing üzenet szerepeljen
  • Az üzenet legyen rövid
  • Változtasd rendszeresen az üzenetet, hogy ne mindig az ismétlődjön
  • Ha képet is elhelyezel, akkor az elkapja a tekintetét az ügyfelednek a többi szöveges tartalom mellett
  • Használhatsz papír alapú számlát is, de ha linket is elhelyezel, akkor az elektronikus számla előnyösebb, mert ott a link közvetlenül kattintható
Hogyan tudod marketing célra használni a számládat? A következőben 12 ötletet mutatok be erre.

1. Kapcsolódó termék / szolgáltatás ajánlása

Ajánlj a számlán egy a rendeléshez kapcsolódó terméket / szolgáltatást. A webshop-ok esetén eléggé elterjedt, hogy amikor kosárba teszel valamilyen terméket, akkor a webshop ajánl további, hozzá kapcsolódó kiegészítő termékeket.
Ugyan ezt a számlán is megteheted.
Az ügyfeled rendelt egy tréninget tőled? Ajánl egy hozzá kapcsolódó oktatási anyagot, például könyvet.
Rendelt egy ruhát? Ajánl hozzá egy kiegészítőt, például cipőt.
Nézd meg melyik termékedhez, milyen kiegészítőt tudnál ajánlani, és ezt írd rá a számlára.

2. Új termék / szolgáltatás bevezetése

Egy új terméket szeretnél bevezetni? A termék hivatalos bevezetése előtt már el tudod kezdeni reklámozni a meglévő ügyfeleid körében, azzal, hogy a számlán írsz róla egy kis kedvcsinálót.
Az ajánlatodnak adhatsz egy kis exkluzivitást is azzal, hogy ráírod, hogy ez az ajánlat csak a meglévő ügyfelekre vonatkozik, a termék piaci megjelenése előtti lehetőségként.
Ha készítesz hozzá egy weblapot (landing page-t), és a linkjét elhelyezed a számlán, akkor az előrendelésekre is könnyen fel tudod venni rá.

3. Kedvezmény ajánlása egy következő vásárlásra

A számlán ajánlhatsz valamilyen kedvezményt is az ügyfelednek, egy következő vásárlására is.
Az ajánlatod erősítése érdekében, érdemes egy időkorlátot is beleírni. Azaz, ha “x” napon belül rendel az adott termékből, akkor kap “Y” % kedvezményt, vagy valamilyen ajándékot.
Ezen felül érdemes beleírni feltételként, hogy csak akkor vonatkozik a kedvezmény, ha a jelenlegi számládat időben kifizeti. Így nem csak egy újabb rendelés esélyét növeled, hanem azt is, hogy a meglévő rendelésedet minél hamarabb kifizesse az ügyfeled.

4. Kedvezménykód (“Kupon”)

Elterjedt marketing eszköz a kupon. Magát a számlát nem célszerű kuponként felhasználni, viszont egy kuponkódot elhelyezhetsz rajta.
A számlán a kuponkód mellé, akár egy linket is elhelyezhetsz, amire kattintva a vevőd egyből be tudja váltani a kupont.
Bolti értékesítés esetén, amikor sima papír alapú számlát állítasz ki, ott egy kuponkód is megfelelő. Ilyenkor a vevődnek elég a kódot bediktálnia a következő vásárlása során.
Az ajánlat erősítése érdekében, itt is lehet kommunikálni, hogy ez egy olyan kedvezmény, ami csak meglévő ügyfeleknek, a számlán lévő kuponkód felhasználásával érhető el.

5. Ügyfél hűség elismerése

A számlán ajánlhatsz valamilyen ügyfél hűség kedvezményt is. Ilyen lehet, hogy például minden 10. vásárlás után kap valamilyen ajándékot vagy ingyen terméket. Ehhez csak gyűjtsön össze 10 számlát, vagy 10 kódot, ami a számlán volt.
Ilyen típusú akciókkal például a pizzériák szoktak gyakran élni. Gyűjts össze 10 pizzás dobozt és cserébe a 11. pizza ingyenes lesz.

6. Brand építés

Közvetlen vásárlás ösztönzés helyett használhatod brand építésre is a számlát. Elhelyezheted rajta a céged logóját, szlogenjét, egyéb marketing üzenetet.
Mellette elhelyezheted a számlán a céged weboldalának, webshopjának, Facebook oldalának a linkjét is.
Ezzel egyszerűvé teszed neki, hogy kapcsolódjon hozzád, amivel növeled a márkád ismertségét, márka-tudatosságot.

7. Ügyfélajánlás szerzése

A számlád felhasználhatod új ügyfelek szerzésére is. Ajánl a vevődnek valamilyen jutalmat, amennyiben új ügyfelet ajánl neked.
Az ajánlás megkönnyítése érdekében érdemes 1 weblapot, és rajta 1 űrlapot létrehoznod, amit a számlán lévő linkre kattintva ér el a vevőd.
Így egyszerűen, pár adat kitöltésével tud új ügyfelet ajánlani neked a jutalomért cserébe.

8. Ügyfélvisszajelzés szerzése

Az új termékek eladásán, ügyfélszerzésén kívül, a számlád lehetőséget kínál, hogy visszajelzést kérjél az ügyfeleidtől.
Kérhetsz a termékedről, szolgáltatásodról, brandedről, ügyfélszolgálatodról, milyen egyéb terméket vásárolnának szívesen, szinte bármiről.
Itt is érdemes azzal megkönnyítened az ügyfeled dolgát, hogy létrehozol ehhez egy online felületet. Ez lehet egy egyszerű űrlap, ahol közvetlenül elküldi a véleményét, de lehet egy online kérdőív is, amit az oldaladon tud kitölteni.
Online kérdőív létrehozásához használhatod a SurveyMonkey oldalát, ahol gyorsan létre tudsz hozni magadnak saját kérdőíveket.
Ez azért is hasznos, mert ha ilyenkor kapsz visszajelzést az ügyfeledtől, akkor még friss az élmény a fejében a vásárlásáról, a termékedről.

9. Elégedett ügyfél ajánlások elhelyezése

Új ügyfélajánláson kívül, elhelyezheted a számlán meglévő ügyfeleid ajánlását is. Ezzel erősíteni tudod az ügyfeled, hogy jó döntést hozott a vásárláskor.
Van 1 pszichológiai jelenség a vásárlás után. Sokan a vásárlást követően elbizonytalanodnak, hogy tényleg jó döntést hoztak-e.
Ezt tudod csökkenteni, ha a számlán más elégedett ügyfelek ajánlását, véleményét mutatod meg. Itt a társadalmi bizonyíték elvét használva, megmutatod az ügyfelednek, hogy jó döntést hozott, mások is elégedettek voltak a termékeddel.

10. Letölthető anyagok / oktató videók

A számlán elhelyezhetsz egy linket valamilyen letölthető anyaghoz, videóhoz.
Készíthetsz egy esettanulmányt, hogy más ügyfeled hogyan használta a terméked, és hogyan lett eredményes ezáltal.
Készíthetsz egy tipp gyűjteményt, ami segít ügyfelednek hatékonyan, élvezettel használni a terméked vagy szolgáltatásod.
Az írásos anyagokon felül készíthetsz erről videókat is. Hogyan használja más ügyfeled a terméked, videón bemutatod és tippeket adsz a használatához. A videó, mint formátum egyre népszerűbb erre a célra.
Ha írsz blogot és ott vannak ehhez kapcsolódó cikkeid, akkor azoknak a linkjét is elhelyezheted a számládon.

11. VIP rendezvény

Meglévő ügyfeleid számára ajánlhatsz egy exkluzív rendezvényt is.
Brian Morris ajánlja ezt az ötletét a cikkében. Lehet ez valamilyen élő szeminárium, online meeting, akár valamilyen szórakoztató esemény is.
A fontos, hogy hangsúlyozd ki, hogy ez egy meghívásos esemény, és csak egy kiválasztott csoportja a vevőknek vehet részt rajta. Érdemes egy határidőt is beletenni, hogy megfelelően tudd tervezni az eseményt.
Ilyen lehet például az, amikor egy nyelvoktató anyagot értékesítesz, és mellé a vásárlóid számára felajánlasz egy 1 órás online előadást, ahol nyelvoktatási tanácsokat adsz nekik, elmondod, hogy hogyan tudják a legeredményesebben használni a nyelvoktató anyagodat.

12. QR kód elhelyezése

A számlán elhelyezhetsz egy QR kódot is. A HVG cikkében ehhez több ingyenes eszközt is találsz.
Az alábbi cikkből megtudhatod, hogy mi is az a QR kód, illetve a cikk végén lévő linken találsz 10 tippet is, hogy mire tudod felhasználni.

+1 Tegyél / csatolj valamit a számla mellé

Ez talán a legelterjedtebb felhasználása a számlának a marketingben. Ilyenkor a számla mellé teszel még valamit a borítékba vagy csatolsz mellé egy dokumentumot.
Lehetőséged van egy brossurát, árlistát, katalógust, gyakorlatilag bármilyen egyéb marketing anyagot a számla mellé tenni.

Összefoglalás

A számla egy alig használt marketing eszköz, pedig rengeteg lehetőség rejlik benne. Nem csak olcsó, de közvetlenül el tudod érni vele a vevőidet.
A számlán elhelyezett marketing üzenettel növelheted a vásárlói hűséget, új eladást generálhatsz, vagy akár visszajelzést kaphatsz a meglévő vevőidtől.
Te használod a számládat, mint marketing eszköz?
Ha igen, írd meg mire használod!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Megjegyzés Hozzáfűzése

Loading